Thursday, December 4, 2008

Qurban

Minggu depan raya haji.Selalunya amat sederhana. Umat Islam akan menyambut Hari Kebesaran Idul Adha.Mereka yang ke Makkah yang tentunya berasa lebih istimewa dan meriahnya hari raya ini .Moga para sahabat dan sanak saudara yang menunaikan ibadah haji mendapat haji mabrur.

Persiapan sambut raya haji sederhana saja. Awal tahun depan Permata saya yang pertama akan melangkah ke alam persekolahan. Dia masuk ke darjah satu. Persiapan untuk Hanna ke sekolah belum buat lagi cuma adalah beli sepasang baju kurung sekolah dan tudung.

Lagipun lepas raya planning ke Kelantan rombongan sanak saudara nak ke kenduri Dabung. Rasa lega bila dengar dalam berita banjir dah surut dekat Jeli dan Kuala Krai. Lama dah tak pergi Kelantan. Dulu masa di KISAS dan UIA ramai kawan dari sana. Cuti semester pergi melancong ke sana.

Tambahlaa baru lepas baca majalah Qiadah terbitan Perbadanan Menteri Besar Kelantan. Banyak dah perubahan di Kelantan. Dalam majalah tu ada satu artikel yang merujuk pada seorang pegawai mengatakan rakyat Kelantan ni cash rich. Tak silap pegawai tu kerja dengan Tesco. Dalam banyak-banyak Tesco yang dibuka di Malaysia ni Tesco kat Kelantan yang banyak mencatat hasil jualannya. Rakyat Kelantan membeli sakan jugak. Tapi beli tunai. Seronok la Tesco, kuranglah mereka kena charge komisen kad kredit. Banyak cash sales dari credit sales. Sebenarnya orang yang memiliki tunai lagi bebas hidupnya dan lagi senang dari orang yang banyak miliki kad kredit. Luaran nampak hebat dan kaya (begitulah gambaran yang dicipta oleh kapitalis bahawa dengan miliki kad kredit manusia bebas ingin miliki apa saja di dunia ini. Amat berjaya sekali usaha mereka ini) Tapi time nak bayar memang perit laa. Syukurlah saya masih tergolong dalam golongan tak de kad kredit walau kekadang rasa teringin nak miliki satu senang nak travel and shopping. Mungkin kena ada jugak kut satu hari nanti.....

####Tak sabar nak pi shopping di Kelantan



2 comments:

Anonymous said...

macam mana perjalanan dan percutian ke kelantan....hari tu tak sabar sangat nak pi...ceritalah sikit.

cahayaqalbi said...

perjalanan suram.....kita merancang Tuhan menentukan....jazakallah lepas ni dapat buat 2 pasang baju kurung....

banner