Thursday, October 30, 2008

Lagi 2 Bulan Cukup Setahun

Hampir setahun saya posting ke sekolah baru. Tapi sekolah pertama posting (SKTARP) tetap di sanubari. Melekat kuat segala perjalanan kehidupan di Kuala Nerang selama 4 tahun.

Cikgu Marzuki, Kak Pah, Kak Nah, Kak Tah (PKK), dan Kak Siti terima kasih di atas dedikasi anda dan jadi mentor terbaik saya untuk mula mengaut pengalaman sebagai pendidik.

Begitu juga sahabat warga SKTARP terutama Kak Zi (teman chit-chat dalam PSS), kerja kat PSS tu takkan habis. Sampai boring tengok buku yang bertambun.... Hanya Tuhan yang tau betapa 'setianya' kita dengan PSS tu. Tak de siapa yang nak jawatan NGO kitaa...

Kak Yati Hazimin, Kak Ti Bakar, Kak Fariza, Kak Ayu, Kak Fiha,Kak Lin, Kak Na, Kak Ija, Kak Tah, Kak Timah, Kak Com, Kak Mina(still remember d days we trained our choral speaking team. They made us proud of them, even we were sicked with their playful attitudes...Thats a wonderful experience I shared with you...untill now I still don't believe my self that I had been a trainer for the team...no confidence of my ability to train people..but thanks to Cikgu Marzuki for appointing us....kalau tidak saya masih tak yakin pada kebolehan diri). Kak As, Ku, Kak Toh dan semua sekali...banyak pengalaman dan tunjuk ajar yang saya dapat kongsi bersama kalian. Cikgu Marzuki dan Cikgu Azim pula pandai merekabentuk lanskap sekolah yang pada asalnya kosong... Taman Sains kat depan gate sekolah tu memang mengkagumkan.....kalaulah lanskap tu boleh dipindahkan ke depan rumah saya.....best...

Masih terbayang kesibukan pekan kuala nerang pada hari selasa dan sabtu sebab hari tu ada nat (pasar hari). Seronok bershopping di nat. But there is a shop that I always want to paste the name inside my mind ....Pasaraya Yohomas...coz of ...the unique name. Sometimes I wrongly uttered Yohamas orr Yokohama (Jepun Mari).

Saya bermukim di sana selama 3 tahun dan setahun lagi berulang dari Jitra melalui Jalan Perik/ Bukit Wang. Amat menarik sekali bila dikenang perjalanan seharian saya ke sekolah. Bukit bukau, puluhan selekoh jalan ,banjir, pokok balak tumbang, haiwan liar dan ternakan orang kampung yang bersantai atas jalan raya. Mungkin ada yang berkata itu belum adventurous, belum ada thrill, ada lagi yang kena melalui dan menyeberang sungai dan pulau seperti Langkawi, Sabah dan Sarawak. Tapi pengalaman itupun sudah cukup mendebarkan dan menggelisahkan hati-hati insan yang menyayangi saya iaitu Suami( bimbang kereta saya asyik-asyik temperature naik), abah dan emak yang risau dan masih tak percaya dan tak konpiden saya boleh bawak kereta.

Saya juga masih mengingati sarapan yang paling best bagi saya di Pekan Kuala Nerang iaitu Nasi Lemak Special ( saya yang beri nama) di pasar Pekan Baru. Penjual nya cikgu pencen yang saya panggil 'Sir' (former English teacher). Sedap sesangat. Kami satu family suka nasi lemak tu yang hanya dijual hari cuti Jumaat pagi. Lagi satu acar buah yang dijualnya hanya pada Bulan Ramadhan di bazar dekat Pejabat Daerah...OOOhhh ....best....Masih ku cari di Jitra yang serupa sedapnya...tapi belum jumpa.....

To all PUTRA citizens thanks for the wonderful memories....

3 comments:

Anonymous said...

apasal tetiba tingat SKTRAP ni? memang blues. tapi sama la kita, i think all teachers are the same. memories from the first school which we had been posted definitely will always be in our mind. as kak pah said, "life is a single line. your first experience starts the dot and continue with other experiences' dots which contribute to the life line".

min plak, experience p sekolah tandop yang almost sepanjang jalan ada bubur lambuk atas jalan, puas elak la keta tu, tapi sure kena punya la... so, kalau nak kurangkan kebarangkalian tolong sapu bubur atas jalan, g la sekolah lambat sket. dlm 7.30 ke, 7.35 baru kuaq umah, kurang dah sket bubur2 atas jalan. hehehe... parents kat kampung tandop besar yg sangat la prihatin. depa miskin harta tapi kaya sangat budi pekerti. pengalaman dok 3 beranak kat tmn jati tu after hampa pindah, hmm memang though, Allah lah saja tempat mengadu dan memohon pertolongan. tapi jiran2 yg baik tak akan kami lupa. memang berat rasa nak tinggal after 2 n half years being there. but, family first right?

cahayaqalbi said...

hhhmmm tulaaa.. hidup memang macam tuu... so hampa pi uk nanti buat baik laa ngan jiran omputeh hampa....untung gak tuuu.....

::azmina nordin:: said...

hello teacher...could you remember me...you had leave me and my frens in sktarp...i miss you som much...

banner