Thursday, August 14, 2008

Tersentuh Hatiku

Pada Hari Rabu lepas semasa di dalam kelas tahun 3 saya meminta murid saya menulis surat pada saya. Saya minta mereka menceritakan apa-apa saja tentang diri mereka atau ketidakpuasan hati mereka pada saya dan lain-lain hal. Mereka sebenarnya baru saja selesai menduduki ujian bulanan. Jadi saya tidak mahu 'loadkan' lagi otak mereka dengan 'lesson' yang berat. Ada baiknya mereka menulis surat kepada saya dan mereka boleh ceritakan apa saja yang nak dicerita.

Setelah selesai mengumpul surat akhirnya saya membacanya di bilik guru sebanyak 47 helai surat dari 47 orang murid. Akhirnya ada 2 orang murid lelaki yang tulisannya paling menyentuh hati saya. Tulisan mereka sangat ikhlas dan amat terkesan dihati saya sebagai seorang guru serta ibu. Surat dari murid yang pertama ini meminta saya jangan memarahi dan 'tibai' sahabat baiknya dari kelas lain. Ini kerana sahabatnya itu adalah anak yatim baru kehilangan ayah. Rasa insaf sekali bila membaca surat murid ini. Macam mana dia tahu ni? Memang saya akui rakannya itu memang nakal dan berada dalam kelas paling corot. Tipulah saya jika tak pernah naik tangan kat murid tersebut. Peringatan untuk sayaa...dan semua mua'limeen.

Surat yang kedua dari seorang murid yang tinggal dengan datuknya sebelah bapa. Ibu bapanya berpisah. Murid ini menulis pada saya menyatakan dia amat sedih kerana tidak dapat berjumpa ibunya sekian lama (tidak disebut samaada ibunya tak mau jumpa atau tidak dibenarkan jumpa). Pada akhir surat ini dia menyatakan siksanya tak dapat jumpa mak rasa macam nak bunuh diri. Tersentak saya bila menatap ayat akhirnya itu. Tak sangka saya anak ini yang baru berusia 9 tahun terpaksa melawan perasaannya yang rindu kasih ibu sekian lama akibat perpisahan ibu bapa. Apalah nasibnyaa... Ya Allah kasihilah anak-anak ini. Tabahkan hati mereka. Terima kasih pada 2 orang murid ini yang telah mengajar sedikit sebanyak pada saya tentang kehidupan.

3 comments:

~albazrah~ said...

Astaghfirullahhal 'azim. Sedihnya... At least depa tahu nak curah perasaan kepada teacher albi

Anonymous said...

ohhh... very the touching my hati very the tersangat-sangat...
ohhhh...

Anonymous said...

u did that? i did that several times with my pupils in sk tandop besar. yes, they were also good teachers of mine. i learned a lot about 'kemiskinan', 'pengorbanan', 'kesusahan' and the most important thing 'love'... what we people (full of love since we were borned) know about them lacking of love hardly trying to live this live....

min

banner